آژانس دیجیتال سها مارکتینگ

بلاگ چیست و چرا به وبلاگ‌نویسی نیاز داریم؟

وبلاگ

اگر مطمئن نیستید که یک «وبلاگ» چیست؟ بدون شک تا به حال با آن برخورد کرده‌اید، بدون آنکه بدانید (Weblog) چیست؟ فرض کنید، وقتی در حال جست‌وجوی «دستور پخت شام سالم» در گوگل هستید، محتوایی که مطالعه می‌کردید، همان وبلاگ بوده‌است. اصلا چرا راه دور برویم؛ همین الان که این متن را می‌خوانید، شما در حال مطالعه یک بلاگ هستید. دوست دارید در این باره، اطلاعات بیشتری کسب کنید؟  این مطلب از سهامگ را تا انتها بخوانید.

وبلاگ چیست؟

وبلاگ یک وب‌سایت یا صفحه‌ی وب است که به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و می‌تواند برای مصارف شخصی یا نیازهای کسب‌وکار مورد استفاده قرار گیرد.

تاریخچه وبلاگ

در سال ۱۹۹۴ دانشجوی کالج سوارثمور، «جاستین هال»، به خاطر ساخت اولین وبلاگ با نام (Links.net) شهرت پیدا کرد. با این حال، چیزی که در آن زمان ساخته شد، با وبلاگ‌های امروزه تفاوت بسیار فاحشی داشت!

در سال ۱۹۹۷، “جورن بارگر”، وبلاگ نویس وب‌سایت (Robot Wisdom) اصطلاح «وبلاگ» را ابداع کرد. اصطلاح وبلاگ در سال ۱۹۹۹ توسط برنامه‌نویس “پیتر مرهولز” به‌صورت «بلاگ» کوتاه شد.

در مراحل اولیه، وبلاگ، یک ‌سایت یا دفترچه خاطرات شخصی بوده که در آن فرد، می‌توانست اطلاعات یا نظر خود را در مورد موضوع‌های مختلف به اشتراک بگذارد. این اطلاعات، به ترتیب زمانی معکوس ارسال می‌شد، بنابراین آخرین پست در ابتدا به نمایش در می‌آمد.

امروزه، وبلاگ یک وب‌سایت یا صفحه وب است که به طور مرتب به روز می‌شود و برای استفاده شخصی یا رفع نیازهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وبلاگ با وب‌سایت چه تفاوتی با هم دارند؟

وبلاگ اغلب؛ بخشی از وب‌سایت است که، نیاز به به‌روزرسانی‌های مکرر یا افزودن پست‌های جدید دارد. افزون‌براین، بلاگ، ابزاری است که کمکتان می‌کند، تا از طریق تعداد بازدید خوانندگان، اشتراک گذاشتن محتواهای شما و یا کامنت و اظهار نظر درباره آن‌ها، مخاطب‌های بیشتری پیدا کرده و با آن‌ها مکالمه دوطرفه برقرار می‌کنید. با این حال، وبلاگ اگر برای استفاده شخصی استفاده می‌شود، می‌تواند یک وب‌سایت کامل نیز باشد.

مزایای وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی مزایای متعددی دارد، از جمله مهم‌ترین آن‌ها:

  • هدایت بازدیدکنندگان به وب‌سایت شما
  • تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ
  • کسب اعتبار در صنعت
  • رشد کسب‌وکار و جذب مشتریان جدید.
وبلاگ نویسی
وبلاگ خود را در رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌ها تبلیغ کنید.

یک پست وبلاگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک پست وبلاگ، مقاله، خبر یا راهنمایی است که در یک وب‌سایت منتشر می‌شود. پست‌های بلاگ، اغلب؛ موضوع یا پرسش خاصی را پوشش می‌دهند که ماهیت آموزشی دارند و از 600 تا 2000 کلمه یا بیشتر هستند. آن‌ها می‌توانند در قالب‌های مختلف تصویر، فیلم، اینفوگرافیک و نمودارهای تعاملی باشند. در ادامه به چند ویژگی‌ کلیدی یک بلاگ خوب اشاره می‌کنیم:

1. بلاگ مخاطب خاص دارد.

وبلاگ با در نظر گرفتن علایق، نیازها و چالش‌های یک خواننده یا گروهی خاص نوشته می‌شود.

بیشتر بخوانید  بازاریابی محتوایی، شاه‌کلید اسرارآمیز دنیای دیجیتال مارکتینگ

2. محتوای وبلاگ جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد.

اطلاعات ارزشمندی در مورد موضوع انتخاب‌شده ارائه می‌دهد و به سؤالات خواننده به طور جامع پاسخ می‌دهد.

3. ایده‌های وبلاگ قابل اجراست.

یک پست وبلاگ خوب فقط جنبه اطلاع‌رسانی ندارد، بلکه خواننده را به انجام کاری ترغیب می‌کند. این کار می‌تواند شامل ارائه دستورالعمل‌های گام‌به‌گام، نکات یا بهترین روش‌ها باشد.

4. سبک نگارش بلاگ باید جالب و جذاب باشد.

سبک نگارش باید واضح، مختصر و جذاب باشد. می‌توانید از داستان‌سرایی، طنز یا حقایق جالب برای جلب توجه خواننده و حفظ علاقه او استفاده کنید.

5. وبلاگ باید از ساختار مناسبی پیروی کند.

پست باید با یک مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری واضح، سازمان‌دهی شود.

6. بلاگ باید برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی شده‌باشد.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در سراسر پست می‌تواند رتبه آن را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERPs) بهبود بخشد.

7. وبلاگ باید جذابیت بصری داشته‌باشد.

تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و فیلم‌ها می‌توانند متن را تفکیک، جذابیت بصری را اضافه و محتوا را جذاب‌تر سازنند.

چگونه یک وبلاگ راه‌اندازی کنیم؟

برای راه‌اندازی بلاگ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مخاطب‌های خود را بشناسید.

نخستین قدم برای ساخت وبلاگ، شناسایی مخاطب‌های‌تان است. به این فکر کنید چه افرادی با چه دغدغه، علاقه، چالش و مشکلاتی سراغ بلاگ شما می‌آیند؟ برای آن‌ها بنویسید.

  • رقبای خود را بررسی کنید.

ببینید چه وبلاگ‌های دیگری در زمینه‌ی مورد نظر شما فعالیت می‌کنند؟ نقاط قوت و ضعف آن‌ها چیست؟

  • موضوع‌های مورد نظر خود را مشخص کنید.

می‌خواهید درباره‌ی چه چیزهایی بنویسید؟ به موضوعاتی علاقه دارید که درباره‌ی آن‌ها تخصص دارید؟

  • زاویه‌ی دید منحصربه‌فرد خود را پیدا کنید.

چه چیزی وبلاگ شما را از سایر بلاگ‌ها متمایز می‌کند؟

  • نام بلاگ خود را انتخاب کنید.

نامی انتخاب کنید که کوتاه، به یادماندنی و مرتبط با موضوع وبلاگ شما باشد.

  • دامنه‌ی بلاگ خود را ایجاد کنید.

دامنه، آدرس اینترنتی وبلاگ شماست. می‌توانید دامنه‌ی خود را از طریق شرکت‌های ثبت دامنه خریداری کنید.

  • یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) انتخاب و بلاگ‌تان را راه‌اندازی کنید.

سیستم مدیریت محتوا، نرم‌افزاری است که به شما امکان مدیرت وبلاگ‌تان را می‌دهد و می‌توانید به آن محتوا اضافه کنید. از جمله بهترین CMS ها، وردپرس (WordPress) است.

  • ظاهر وبلاگ خود را سفارشی کنید.

قالب و رنگ وبلاگ خود را متناسب با موضوع و برندتان انتخاب کنید.

  • اولین پست بلاگ خود را بنویسید.

برای اولین پست بلاگ خود، سراغ موضوعی جذاب و مرتبط با حوزه‌ی کاری‌تان بروید و با انرژی و اشتیاق شروع به نوشتن کنید.

مدیریت وبلاگ
از کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی پست‌های وبلاگ خود در موتورهای جستجو استفاده کنید.

چگونه وبلاگ نویسی موجب رونق کسب‌وکار شما در موتورهای جستجو می‌شود؟

یکی از راه‌های موثر برای بهبود رتبه سایت شرکت‌تان در موتورهای جستجو، استفاده از وبلاگ است. درحالی‌که روش‌های دیگری مانند بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یا تبلیغات کلیکینیز  (PPC) وجود دارد، وبلاگ نویسی راه‌حلی بلندمدت و کارآمدتر به شمار می‌آید.

برای درک بهتر این موضوع، فرض کنید شما در یک استارت آپ طراحی وب با حضور کم در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید. تصمیم می‌گیرید، سال اول را صرف نوشتن و انتشار مداوم محتوای مرتبط با طراحی وب کنید. با گذشت زمان، ترافیک سایت شما افزایش می‌یابد و سایر شرکت‌ها برای دریافت اطلاعات در زمینه طراحی وب به سایت شما لینک می‌دهند. در این هنگام، گوگل شرکت شما را به عنوان یک منبع معتبر برای اطلاعات طراحی وب شناسایی می‌کند.

بیشتر بخوانید  محتوا به تنهایی کافی نیست؛ چاشنیِ کلمات کلیدی را اضافه کنید!

درنهایت، وبلاگ پست‌های شما برای کلیدواژه‌هایی مانند “طراحی وب”، “سازنده وب سایت” و “وب سایت تجارت الکترونیک” در صفحه اول گوگل رتبه‌بندی می‌شود. سپس، روزی عبارت “شرکت‌های طراحی وب در شهر X” را جست‌وجو می‌کنید و متوجه می‌شوید که شرکت شما اکنون در صفحه اول قرار دارد. این موفقیت تا حد زیادی به خاطر تلاش‌های مداوم شما در زمینه وبلاگ‌نویسی اتفاق افتاده‌است!

چگونه وبلاگ خود را تبلیغ کنیم؟

همانطور که قبلا ذکر شد، وبلاگ یک کانال عالی برای ایجاد آگاهی و تبلیغ برند شماست. در ادامه نحوه فعالیتش را با شما در میان می‌گذاریم:

· لینک‌دهی از وب‌سایت شما

وبلاگ‌تان را به گونه‌ای طراحی کنید که از سایت به راحتی قابل دسترس باشد.

· بازنشر محتوای وبلاگ

بازنشر محتوا از طریق کانال‌های مختلف ویدئو، پادکست، ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش آگاهی از برند شما می‌شود.

· استفاده از لینک‌های داخلی

وقتی تعداد پست‌های سایت‌تان افزایش یافت، لینک‌دهی به سایر پست‌ها یا صفحات مرتبط با موضوع در وبلاگتان موجب افزایش رتبه سئو شما خواهد شد. از سوی دیگر، این امر به خوانندگان کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به موضوعی که به آن علاقه دارند را به راحتی پیدا کنند.

· تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

با کمک ویدیوها یا تصاویر جذاب، می‌توانید از کانال‌ رسانه‌های اجتماعی خود برای هدایت ترافیک به وبلاگ‌تان استفاده کنید. علاوه‌براین، لینک بلاگ‌تان را در تمام حساب‌های اجتماعی خود قرار دهید.

· هدف‌گذاری روی کلمات کلیدی با جست‌وجوی کم

در ابتدای مسیر وبلاگ نویسی، سراغ موضوعاتی با حجم جست‌وجوی پایین در گوگل و رقابت اندک بروید تا به راحتی، رتبه بالایی در گوگل بگیرد.

· مهمان‌شدن در یک وبلاگ مرتبط دیگر

پست مهمان در یک وبلاگ مرتبط با صنعت شما به برندتان فرصتی می‌دهد تا خود را به مشتریان جدیدی که ممکن است؛ نام شما را نشنیده باشند، معرفی کنید. افزون براین، فرصتی عالی برای شبکه‌سازی با سایر متخصصان صنعت و ارائه فرصت‌های تبلیغ متقابل است.

· استفاده از اینفلوئنسر

یکی دیگر از ابزار مهم برای یافتن مخاطب‌های جدید و هدایت آن‌ها به سایت، اینفلوئنسرها هستند. شما با استفاده از اینفلوئنسرها، قادر خواهید بود، برند خود را به مخاطبان جدید معرفی کنید.

وبلاگ نویسی
توجه به تقویم محتوایی و تولید محتوای باکیفیت به طور مرتب موجب درگیری مخاطب با مطالب بلاگ شما خواهد شد.

و اما سخن آخر

بلاگ‌ها، ابزاری قدرتمند در دسترسی به مخاطبان و ارتقای رتبه شرکت‌ها در موتورهای جستجو، از جمله گوگل، محسوب می‌شوند. ایجاد و مدیریت یک وبلاگ موفق، نیازمند تمرکز بر موضوعات مربوط، استفاده از کلمات کلیدی مناسب با جست‌وجوی پایین، و ارائه محتوای ارزشمند و جذاب به مخاطبان است. از طریق بلاگ‌نویسی، شرکت‌ها می‌توانند ارتباط عمیق‌تری با مخاطبان خود برقرار کنند و به عنوان یک منبع معتبر در زمینه‌ی فعالیت‌شان شناخته شوند.

اکنون می‌توانید با تماس با«آژانس دیجیتال سها مارکتینگ»، بهبود استراتژی مارکتینگ‌تان را آغاز کنید و از تخصص و تجربه آن‌ها در زمینه‌ی بلاگ ‌نویسی و دیگر ابزارهای دیجیتالی بهره‌مند شوید. پس چرا معطلید؟

منابع: hubspot/ hubspot/ forbes

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات منتخب
بیشتر بخوانید  آموزش گام‌به‌گام برای تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوایی قدرتمند
به مشاوره نیاز دارید؟
پیمایش به بالا